PRESENTACIÓN DEL BLOG

Saludos a tod@s!
¿Qué vais a encontrar en este blog? De todo un poco.
Críticas, denuncias, mi día a día, curiosidades, reflexiones...
Pero sobretodo, mi voz.


sábado, 13 de octubre de 2012

SÓC UN CATRÚS


Dies enrere vaig sentir a un senyor que deia: “Es que sóc un catrús...”
Un “catrús”!! Em va fer molta gracia aquesta expressió i vaig començar a preguntar als meus amics i companys de feina si sabien quin era el significat de la paraula “catrús”.
La divergència entre nosaltres va ser total.
La majoria(com jo), no havia sentit mai aquesta paraula i no en tenia ni idea del seu significat.
Uns altres van dir que això era alguna mena de barbarisme o paraula inexistent, que es deia a mena d’escarni o improperi, per no dir renecs més mal sonants.
No més uns pocs es van aventurar a dir que sí, que els sonava haver-la sentit alguna vegada i que els semblava que s’emprava per menysprear a algú, com per dir-li curt de gambals.
Em va fer molta gracia aquesta paraula. A més, sona molt bé: “catrús”. Per això vaig voler sortir de dubtes i esbrinar si aquest mot existia en algun diccionari català, o realment no era més que una de les moltes paraules inventades o barbarismes que sovint solem fer servir per emfatitzar algun fet o expressió.

Em va costar bastant trobar algun lloc on tan sols s’esmentés aquesta paraula.
Però per fi  la vaig trobar. I sí, en català existeix.
Buscant, buscant per internet, vaig descobrir el DicPc.cat, Diccionari Pràctic i Complementari, i allà hi vaig trobar la definició:

Catrús: Persona d’escassa intel·ligència. Sinònims: Ruc, gamarús, toix...

Vaig descobrir una nova paraula, que de fet sona molt més bé que “idiota o imbècil”, i a l’hora vaig descobrir un diccionari molt útil i pràctic.
Os deixo un enllaç per que hi pugueu donar una ullada.



Solament espero que, a partir d'ara, en lloc de dir-li a algú: "imbècil" o "idiota", li digueu: "catrús". Si fa o no fa vol dir el mateix, però no sona tant malament... 





6 comentarios:

  1. Anónimo10:53

    Doncs tens raó, sona millor que no pas altres sinónims. A més que es tot un descobriment!

    ResponderEliminar
  2. Al Ripollès la fan servir encara força!

    ResponderEliminar
  3. corregiu: "vaig SENTIR un senyor", "no havia SENTIT mai", "haver-la SENTIT" etc.

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. OK. Non problem.... Corretgit...... Ho sento, a la meva època no s'ensenyava el català i faig el que puc.....

      Eliminar
    2. Anónimo14:39

      *correTgir: corregir

      "ho sento" NO VOL DIR Em sap greu

      Instal·la el corrector ortogràfic i gramatical Languagetool
      https://languagetool.org/ca

      Eliminar
  4. A Amer es fa servir mooolt de tant en tant, però es coneix. A vegades utilitzant-ho per dir que ets molt tossut.

    ResponderEliminar